Työelämän murroksen myötä opinnollistaminen on noussut keskeiseksi osaksi ammattikorkeakoulutusta.
Opinnollistaminen on vaihtoehtoinen ja työelämälähtöinen tapa suorittaa opintoja. Se on suunnitelmallinen prosessi, jossa muodollisten opintojen ulkopuolella saavutettua osaamista voidaan lukea hyväksi osana tutkintoa.
Työelämän ja opiskelun suhde muuttuu. Elinikäinen oppiminen ja työssä kehittyminen muuttavat myös ammattikorkeakoulujen toimintaa. Opinnollistamisella on keskeinen rooli tässä muutoksessa. Lisäksi opinnollistaminen on keskeistä työllistymiselle ja aidoissa ympäristöissä oppimiselle.
Osaamisen ja oppimisen tunnistamisen täytyy olla järjestelmällistä, läpinäkyvää ja suunnitelmallista. Siksi oppilaitos tarvitsee selkeän prosessin esimerkiksi työn ohessa oppimiselle.
Siksi opinnollistamiseen kuuluu usein suunnitelmia, raportteja, ohjaamista ja portfolioita, joilla oppimista tehdään näkyväksi ja osaamista voidaan tunnistaa järjestelmällisesti.
Digitaalisilla oppimisympäristöillä onkin nyt merkittävä rooli opinnollistamisessa.
Mitä on opinnollistaminen ja miksi se on tärkeää
Opinnollistaminen on prosessi, jossa opiskelijan työelämässä hankkima osaaminen tunnistetaan, dokumentoidaan ja hyväksytään osaksi tutkintoa. Se on aktiivinen oppimisen menetelmä, joka edellyttää opiskelijalta oman osaamisen ja tutkinnon rakenteen ymmärtämistä.
Prosessin ytimessä on opiskelija, joka:
- Tutustuu opintojaksojen osaamistavoitteisiin ja soveltaa niitä työtehtäviinsä
- Tekee yhdessä vastuuopettajan kanssa suunnitelman oppimisesta
- Kerää näyttöjä osaamisestaan ja reflektoi oppimaansa
Hyvin toteutettuna opinnollistaminen tehostaa opintoja, vahvistaa työelämäyhteyksiä ja antaa opiskelijalle omistuksen omaa oppimisprosessiaan kohtaan.
Opinnollistaminen edellyttää myös paljon niin opiskelijalta, oppilaitokselta kuin opettajaltakin.
Opiskelijan tulee kyetä olemaan aktiivinen ja johtamaan itseään. Opiskelijan tulee suunnitella oppimistaan, tunnistaa keskeisiä taitoja, kyetä reflektoimaan omaa oppimistaan ja sanoittamaan kehittymistään.
Opettajalla on merkittävä rooli oppimisen ohjaajana. Vaikka opiskelijalla on merkittävä rooli oman oppimisensa toteuttaja, opettajalla on paljon vastuuta antaa palautetta, tukea oppimista ja ohjata opiskelijaa oikeaan suuntaan.
Oppilaitoksen tulee mahdollistaa selkeät askeleet opinnollistamisen suunnittelulle, oppimisen dokumentoinnille ja ohjaamiselle.
Keskeinen haaste opinnollistamisen onnistumiselle, joka koskee kaikkia prosessiin osallistujia, onkin oppimisen tekeminen näkyväksi dokumentoinnin ja sanoittamisen työkaluin.
Portfoliot ja digitaaliset työkalut opinnollistamisessa
Digitaaliset oppimisympäristöt ovat mullistaneet opinnollistamisen ohjaamisen ja hallinnan monella tapaa. Perinteiset paperipohjaiset portfoliot ja raportit sekä sähköpostitse kierrätettävät lomakkeet alkavat olla jo historiaa.
Millaiset digitaaliset työkalut voivat tukea opinnollistamista?
Keskitetyt oppimisympäristöt. Digitaalinen oppimisympäristö, jossa hallinnoidaan opinnollistamisen kokonaisuus suunnitelmasta tunnistamiseen, selkeyttää työtä niin opettajalle, koko oppilaitokselle kuin opiskelijalle. Se auttaa luomaan selkeän prosessin osaamisen tunnistamiselle ja auttaa opettajaa keskittymään ohjaamiseen hallinnollisen työn sijaan.
Oppimispäiväkirjat. Säännöllinen ja joustava dokumentointi auttaa ylläpitämään rutiinia ja kompensoimaan mahdollista kiirettä työpaikalla. Digitaalisissa ympäristöissä päiväkirjat voivat sisältää tekstiraportointia ja multimedialiitteitä. Raportointi voidaan sallia myös videoiden tai äänitallenteiden avulla, mikä voi lisätä dokumentoinnin saavutettavuutta, myös mobiililaitteilla.
Reflektiiviset portfoliot. Oman oppimisen pohtiminen ja analysointi on keskeinen osa ammatillista kehittymistä. Reflektointi voidaan tuoda osaksi portfolion laatimista, jolloin opiskelija voi osana säännöllistä dokumentointia tallettaa omaa pohdintaansa ja saada palautetta.
Osaamisperusteiset työkalut. Pelkän aineiston kerryttämisen lisäksi se täytyy pystyä linkittämään opintojaksojen konkreettisiin osaamistavoitteisiin. Digitaalinen alusta mahdollistaa tämän visualisoinnin, mikä auttaa opiskelijaa näkemään oman oppimisensa kokonaisuuden.
Viestinnän ja oppimisen arvioinnin työkalut. Usein opettajan mahdollisuudet ohjata ja tukea oppimista esimerkiksi työpaikalla tapahtuvaa oppimista voivat olla rajalliset. Työkalut, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen seurannan ja viestinnän, auttavat opettajaa ymmärtämään opiskelijoiden etenemistä ja tarjoamaan ohjausta oikea-aikaisesti.
Workseed hallinnoi opinnollistamisen kokonaisuuden
Tiedonhallinnan tärkeys korostuu, kun opinnollistaminen yleistyy ammattikorkeakouluissa. Ilman oikeita työkaluja opettajat haaskaavat aikaansa, opiskelijat voivat jäädä ilman tukea ja osaamisten tunnistaminen ei ole ennakoitavaa.
Workseed on työelämälähtöisen oppimisen oppimisympäristö, joka mahdollistaa opinnollistamisen koko prosessin hallinnan yhdessä paikassa.
Workseedin avulla:
- Suunnitelma, näyttöaineisto, seuranta ja viestintä on kaikki yhdellä alustalla
- Koko prosessi on digitalisoitu, mikä säästää aikaa ja parantaa tietosuojaa
- Opettaja seuraa ja ohjaa oppimista reaaliajassa
- Opiskelija voi dokumentoida oppimista monipuolisesti, säännöllisesti ja saavutettavasti
- Opettaja voi tunnistaa tukitarpeita ja antaa palautetta myös työssäoppimisen aikana
- Opiskelija voi sanoittaa ja tehdä osaamistaan näkyväksi
Tulevaisuuden ammattikorkeakoulu korostaa työelämälähtöisyyttä. Workseed voi olla juuri oikea työkalu opinnollistamisen sinunkin oppilaitoksessasi.
Mikäli haluat tietää lisää, voit varata tuote-esittelyn kanssamme täällä. Voimme auttaa sinua kartoittamaan, miten Workseed voisi toimia juuri sinun organisaatiossasi.
Mikäli haluat tutustua oppimisympäristön hankintaan käyttäjien tarpeiden näkökulmasta, voit myös ladata suositun e-kirjamme “Verkko-oppimisympäristön ostajan opas” täällä.









