Aki Viipuri
Ensihoidon lehtori, harjoittelukoordinaattori ja -ohjaaja, Workseed -pääkäyttäjä
Aki Viipuri piti pääkäyttäjäpäivän avauspuheenvuoron XAMK:in ja Workseedin vuosia jatkuneesta yhteistyöstä ja miten harjoitteluohjaus on muuttunut sen myötä.
XAMK on Workseedin ensimmänen ammattikorkeakoulukäyttäjä. Yhteistyö on alkanut jo vuonna 2016, jolloin Workseed vasta aloitti toimintansa.
Yhteistyö Workseedin kanssa on ollut antoisa osa laajempaa digitaalisen hallinnan ja ohjaamisen kehitystä. Jälkikäteen on mielenkiintoista tarkastella, miten paljon harjoitteluohjaus on muuttunut viimeisten 8-9 vuoden aikana.
Miltä harjoitteluohjaus näytti vuosia sitten
Yhteistyön alussa XAMK:in harjoittelujen ohjaamisen prosessit ovat jälkikäteen ajateltuna olleet hyvin alkeellisia ja neljän eri kampuksen väliset prosessit hyvin kirjavia – vaikka siltä ei aina aikanaan olisikaan tuntunut.
Hyvä esimerkki lähtötilanteesta on työaikojen seuranta ja harjoittelujen toteutuminen. Seurantaa tehtiin paperilapuin, erilaisin kaavakkein ja sähköpostein. Näitä tositteita säilytettiin 10 vuotta ja niiden perusteella myös maksettiin harjoittelukorvauksia. Samoin arvioinnit annettiin melko yksinkertaisilla paperilapuilla.
Ensimmäinen kimmoke yhteistyölle XAMK:in ja Workseedin välillä oli ambulanssisimulaattori. Simulaattoria käyttöönotettaessa nousi esille tarve digitaaliselle tarkistuslistalle, jolla seurattaisiin opintoja – ja tästä kehittyi idea toteuttaa harjoitteluohjaus laajemmin digitaalisesti. Kumppaniksi valikoitui tuolloin toimintaansa aloitteleva Workseed.

Miten XAMK piti kirjaa työajoista harjoittelun aikana ennen Workseediä.
Miten harjoitteluohjaus muuttui?
Workseed osoittautui nopeasti mullistavaksi tekijäksi. Se helpotti arviointia, seurantaa sekä mahdollisti reaaliaikaisen kolmikantaisen viestinnän. Yksittäistenkin suoritusten kommentointi on joustavaa ja tietoa harjoittelusta saadaan paremmin, kunkin osapuolen omilla ehdoilla. Ennen kaikkea alusta helpottaa kokonaisuuden hallintaa, vähentää inhimillisiä virheitä ohjaamisessa ja tekee arkistoinnista luotettavampaa.
Myös oppimisen ongelmat tunnistetaan aikaisemmin ja niitä voidaan arvioida läpinäkyvästi. Ongelmatilanteista jää myös parempi dokumentaatio, ja resurssien kohdentaminen ongelmiin on helpompaa.
Myös yhteistyö on ollut mielekästä. Kun kehitysideoita on noussut, niitä on ollut helppo nostaa esille. Ideat ovat myös todennäköisesti johtaneet muutoksiin alustalla, mikä on erinomainen esimerkki siitä, että yhdessä kehittämällä on mahdollista saada erinomaisia lopputuloksia.
Erinomainen esimerkki tuloksellisesta yhteistyöstä on viime vuonna lanseerattu tekoälyavusteinen pikapalaute, joka tukee harjoitteluun lähtevien opiskelijoiden tavoitteiden suunnittelussa. XAMK tunnisti ongelmaksi sen, että opettajat käyttävät oppimistavoitteiden kommentointiin paljon aikaa. Usein annettu palaute oli hyvin samanlaista – tavoitteista piti tehdä konkreettisempia, laajempia tai paremmin opintojaksoon sopivia.
Tämän ongelman pohjalta laadittiin palautetyökalun ensimmäinen versio pilottikäyttöön XAMK:ille. Olin itsekin mukana kokeilemassa ja antamassa ideoita jatkokehitykseen, joiden perusteella lopullinen tuote kehitettiin. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten yhteistyöllä voi saada tuloksia.


Harjoitteluohjaus, oppimisen raportointi sekä opiskelijoiden seuranta näyttävät nykyään hyvin erilaiselta.
Ensimmäisinä vuosina puhuttiin, että Workseed tulee muuttamaan kaikki kuviot – ja monella tapaa tämä ennuste piti paikkansa. Toki haasteita on ollut, ja niiden kanssa tehdään aktiivisesti töitä. Yhdessä rakennetaan suuria suuntaviivoja ja yhtenäistetään toimintoja organisaation tasolla.
Jos XAMK on muuttunut yhteistyön aikana, niin on myös Workseed. Kun uusi oppimisympäristö tuli käyttöön, se oli vastajulkaistu työkalu, jota kehitettiin pienessä tiimissä. Nyt se on jo työelämälähtöisen koulutuksen vakiintunut työkalu, joka on käytössä 16 ammattikorkeakoulussa ja jolla ohjataan tuhansia opiskelijoita joka vuosi.
Voit katsoa Aki Viipurin puheenvuoron sekä muut pääkäyttäjäpäivän esitysten tallenteet täällä.