Tässä artikkelisarjassa ratkaisuasiantuntijamme Kimmo Oksanen käsittelee verkko-oppimismateriaalien ja elearning -sisältöjen laatimisen prosessia sisällöntuottajan näkökulmasta.
Kun käsikirjoitus on hyväksytty ja suunnitteluvaihe on saatu päätökseen, alkaa yksi keskeisimmistä vaiheista eLearning-sisältöjen kehittämisessä: oppimateriaalin toteutus. Tässä vaiheessa käsikirjoitus muuttuu konkreettiseksi digitaaliseksi oppimateriaaliksi, joka on valmis julkaistavaksi testaukseen.
Tämä vaihe on ratkaisevan tärkeä, sillä se määrittää, miten oppimateriaalit näkyvät ja toimivat lopullisessa tuotteessa. Tässä artikkelissa syvennymme siihen, miten oppimateriaalit toteutetaan tehokkaasti ja miten varmistetaan, että lopputulos on laadukas, käyttäjäystävällinen ja täyttää asetetut tavoitteet.
Oppimateriaalin tuotanto alkaa selkeistä lähtökohdista
Kun oppimateriaaleja aletaan toteuttaa, varsinaisen sisällön tulisi olla jo valmiina. Tämä tarkoittaa, että kaikki oppimateriaalin sisällöt on käsikirjoitettu, tarkistettu ja hyväksytty. Jos kurssia toteutetaan projektiryhmässä, tässä vaiheessa keskeistä on sisältöjen jalkauttaminen digitaaliseen muotoon.
Toteutusvaihe ei ole oikea hetki tehdä merkittäviä muutoksia käsikirjoitukseen tai suunnitelmiin, sillä tämä voi viivästyttää projektia ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.
Kuitenkin pieniä muutoksia ja hienosäätöjä voi olla tarpeen tehdä, erityisesti jos teknisten rajoitteiden tai käytettävyysnäkökohdien vuoksi jokin sisältö ei toimi suunnitellulla tavalla.
Tällöin on tärkeää tehdä muutokset harkiten ja varmistaa, että ne eivät vaikuta negatiivisesti oppimateriaalin laatuun tai oppijoiden kokemukseen.
Tekninen suunnittelu ja työkalujen valinta: Oikeat välineet oikeaan työhön
Tekninen suunnittelu ja työkalujen valinta ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa toteutuksessa. Tässä vaiheessa valitaan sopivat työkalut ja ohjelmistot, joilla oppimateriaalit toteutetaan. Työkalujen valinta riippuu useista tekijöistä, kuten oppimisympäristöstä, budjetista, teknisestä osaamisesta ja halutuista toiminnoista.
Esimerkiksi sisältöjen kehitystyökalujen, kuten Articulate Storyline, Adobe Captivate tai H5P, valinta riippuu siitä, millaisia interaktiivisia elementtejä halutaan sisällyttää oppimateriaaleihin. Lisäksi on otettava huomioon julkaisumuodot, kuten SCORM- tai xAPI-yhteensopivuus, sekä mobiili- ja selainyhteensopivuus. Oikeat työkalut auttavat varmistamaan, että oppimateriaalit ovat laadukkaita, helppokäyttöisiä ja saavutettavia.
Teknisten rajoitusten ymmärtäminen on keskeistä onnistuneen toteutuksen kannalta. Jokaisella oppimisympäristöllä ja työkalulla on omat rajoituksensa, jotka voivat vaikuttaa siihen, miten oppimateriaalit voidaan toteuttaa. Esimerkiksi tiettyjä interaktiivisia toimintoja ei välttämättä voida toteuttaa kaikilla alustoilla, tai niiden toteuttaminen voi vaatia merkittävää lisätyötä.
Rajoitusten ymmärtäminen auttaa välttämään turhia pettymyksiä ja varmistamaan, että toteutus pysyy realistisena ja saavutettavana. Lisäksi teknisten rajoitusten ymmärtäminen mahdollistaa luovien ratkaisujen löytämisen, jotka täyttävät alkuperäiset tavoitteet vaikka kaikki suunnitellut toiminnot eivät olisikaan mahdollisia.

Verkkokurssien aktiviteettien laatimiseen on lukuisia työkaluja, kuten H5P.
Visuaalinen ja vuorovaikutteinen suunnittelu
Visuaalinen ja vuorovaikutteinen suunnittelu ovat tärkeitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten oppijat kokevat oppimateriaalin. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä ja selkeä navigaatio helpottavat oppijoiden orientoitumista ja tekevät oppimisesta miellyttävämpää. Visuaalinen asettelu ei ole vain koriste, vaan keskeinen osa käyttäjäkokemusta.
Multimedian, kuten videoiden, animaatioiden ja äänisisältöjen, hyödyntäminen voi tehdä oppimateriaaleista monipuolisempia ja helpommin lähestyttäviä. Kuitenkin on tärkeää, että multimedian käyttö on tarkoituksenmukaista eikä ylitä oppijoiden kognitiivista kuormitusta. Visuaalisen ja vuorovaikutteisen suunnittelun tulee aina palvella oppimistavoitteita ja tukea oppijoiden oppimista.
Lisäksi vuorovaikutteiset elementit, kuten interaktiiviset tehtävät, quizit ja simulaatiot, lisäävät oppimateriaalin mielenkiintoisuutta ja tehokkuutta. Ne voivat sitouttaa materiaaliin ja parantaa oppimistuloksia. Oppimateriaalien aktiivinen kertaaminen on aina tehokkaampaa kuin niiden passiivinen kuluttaminen. Interaktiivisten sisältöjen kevytkin hyödyntäminen tehostaa materiaalien vaikuttavuutta.

Visuaaliset oppimateriaalit voivat tukea oppimista ja sitouttaa paremmin.
Saavutettavuus ja kaikkien oppijoiden huomioiminen
Saavutettavuus ja käytettävyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka helposti oppijat pääsevät käyttämään oppimateriaaleja. Saavutettavuus tarkoittaa, että oppimateriaalit on suunniteltu niin, että ne ovat käytettävissä kaikille oppijoille, myös niille, joilla on erilaisia rajoitteita.
Erityistä huomiota voivat edellyttää esimerkiksi näön tai kuulon ongelmat, liikkumisen tai hienomotoriikan ongelmat, tai erilaiset oppimisvaikeudet tai kognitiiviset haasteet.
Monelle toimijalle saavutettavien oppimateriaalien laatiminen on lainsäädännöllinen pakko. Kaikille muille organisaatioille saavutettavuus on käyttäjäystävällinen muotoilun periaate. Luomalla saavutettavia sisältöjä on mahdollista luoda parempi käyttäjäkokemus kaikille oppijoille.
WCAG-vaatimusten (Web Content Accessibility Guidelines) noudattaminen on tärkeää saavutettavuuden varmistamiseksi. Lisäksi esteettömyystestaukset auttavat tunnistamaan mahdolliset esteet ja varmistamaan, että oppimateriaalit ovat helppokäyttöisiä eri laitteilla ja selaimilla.
Kurssin julkaisuun valmistelu
Tekninen toteutus on keskeinen sisällöntuotannon vaihe, jossa käsikirjoitus muuttuu digitaaliseksi oppimateriaaliksi. On sisällöntuottajan vastuulla varmistua, että laadittu materiaali vastaa käsikirjoitusta ja on sisällöltään virheetön ja ajantasainen.
Kun tämä vaihe on ohi ja oppimateriaalit ovat sisältönsä osalta valmiita julkaistavaksi, se on valmis tekniseen laaduntarkastukseen. Seuraavassa artikkelissa syvennymmekin sisällöltään julkaisuvalmiin kurssin tarkastamiseen ja hyväksyntään.