Elearning -sisällöntuotanto 2: käsikirjoitus

Elearning -sisällöntuotanto osa 2: Suunnittelu ja käsikirjoitus

Tässä artikkelisarjassa ratkaisuasiantuntijamme Kimmo Oksanen käsittelee verkko-oppimismateriaalien ja elearning -sisältöjen laatimisen prosessia sisällöntuottajan näkökulmasta. 

Kun digitaalisten oppimateriaalien tavoitteet sekä sisällöntuotannon projektin viitekehys on suunniteltu, voidaan siirtyä oppimateriaalien laatimisen toiseen vaiheeseen: pedagogiseen käsikirjoitukseen. 

Tässä artikkelissa syvennymme siihen, miten suunnittelu ja käsikirjoitus toteutetaan tehokkaasti ja miten ne auttavat varmistamaan, että lopputulos vastaa asetettuja tavoitteita. Tämä työvaihe on keskeinen, sillä se määrittää, miten oppimateriaalit toteutetaan ja miten ne vastaavat oppijoiden tarpeita.

Oppijakson konseptointi ja suunnittelu

 
Moduulin suunnittelu voi alkaa yleisestä konseptista, mikäli vastaavaa moduulia ei ole ennen järjestetty tai jakson rakenne on muuten epäselvä. Tässä vaiheessa on tärkeää pitää mielessä ne tavoitteet, jotka on määritetty oppimistarpeiden kartoituksessa. 

Tämä auttaa varmistamaan, että projekti pysyy oikeassa suunnassa ja että kaikki osapuolet työskentelevät samaa tavoitetta kohti. Yleisten suuntaviivojen asettaminen on sitä tärkeämpää, mitä enemmän luovaa työtä oppimateriaalien jäsentämiseksi tulee tehdä ja mitä enemmän ihmisiä projektiin osallistuu. 

Yleinen konsepti voi sisältää esimerkiksi oppijakson teeman, sen kokonaisrakenteen ja pääkohteet. Tämä auttaa luomaan yhtenäisen ja selkeän kuvan siitä, mitä oppijaksoon tulee sisältymään. Konseptin luominen on tärkeää, sillä se toimii pohjana käsikirjoitukselle ja auttaa varmistamaan, että kaikki osapuolet ovat samaa mieltä siitä, mitä tavoitellaan.

Pedagogisen käsikirjoituksen sisältö

 
Yleisestä konseptista laaditaan konkreettinen ja selkeä pedagoginen käsikirjoitus. Käsikirjoitus on työkalu, joka ohjaa sisällöntuotantoa. Siitä tulee käydä ilmi ainakin seuraavat asiat. 

Sisällön rakenne. Vaikka oppimateriaalin sisältö eläisi vielä laatimisen aikana, käsikirjoituksen tulee antaa selkeä ja lopullinen yleiskatsaus oppimateriaalin sisällöstä ja sen järjestyksestä. Oppimateriaalien rakenne kuvailee, miten aiheet ja teemat on järjestetty ja miten ne liittyvät toisiinsa.

Pedagoginen menetelmä. Kuvaus pedagogisesta mallista, jolla digitaalinen oppimateriaali suoritetaan ja millaisia aktiviteetteja sille kuuluu. Verkko-oppimisympäristöt mahdollistavat monenlaisten aktiviteettien hyödyntämisen, aina automaattitarkisteisista tehtävistä keskustelufoorumeihin, vertaisarviointeihin, sosiaaliseen oppimiseen tai interaktiivisiin multimedioihin. 

Arviointimenetelmät. Käsikirjoituksen tulee antaa selkeät ohjeet siitä, miten oppilaiden oppimista arvioidaan. Tämä voi sisältää erilaisia arviointimenetelmiä, kuten pisteytettäviä aktiviteetteja, vertaisarviointeja tai laadullisia arviointeja.

Käsikirjoituksen tulee olla riittävän kattava ja yksityiskohtainen, jotta sisältöjä laadittaessa ei tarvitse enää tehdä uusia päätöksiä oppimateriaalien sisällöstä tai oppimisen tavoista. 

elearning -pedagogisen käsikirjoituksen osa-alueet

Tekniset yksityiskohdat ja oppimisympäristön rajoitukset

 
Teknisten yksityiskohtien huomioiminen tarkoittaa sitä, että suunnittelijat ovat tietoisia siitä, miten eri toiminnot toteutetaan teknisenä ratkaisuna. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tiettyjä toimintoja ei voida toteuttaa tai että niiden toteuttaminen vaatii lisätyötä. Tämä tietoisuus auttaa välttämään yllätyksiä ja varmistaa, että tekninen toteutus onnistuu sujuvasti.

Yleinen virhe on suunnitella sellaisia tehtäviä tai aktiviteetteja, joihin käytetty teknologia ei taivu tai jotka edellyttävät ylimääräistä työtä. Tämä voi johtaa budjetin ylitykseen ja projektin viivästymiseen.

Suunnittelussa triviaalilta tuntuvat tekniset yksityiskohdat, kuten käyttäjälle annetaan tietty määrä yrityksiä ennen oikean vastauksen näyttämistä, voivat edellyttää yllättävän haastavia teknisiä ratkaisuja. Nämä ratkaisut eivät välttämättä onnistu omassa oppimisympäristössä, joten niiden huomioiminen jo suunnitteluvaiheessa on tärkeää. 

Teknisten rajoitusten ymmärtäminen tarkoittaa sitä, että suunnittelijat ovat tietoisia siitä, mitä on mahdollista toteuttaa omassa oppimisympäristössä. Tämä tietoisuus auttaa välttämään yllätyksiä ja varmistaa, että tekninen toteutus onnistuu sujuvasti. 

Käsikirjoituksen hyväksyntä

 
Suunnittelu ja käsikirjoitus vaihe on suositeltavaa päättää käsikirjoituksen hyväksyntään. Kuten muissakin projekteissa, mitä myöhemmin pedagogiseen käsikirjoitukseen tehdään muutoksia, sitä vaikeampia ja kalliimpia ne ovat toteuttaa. Siksi onkin perusteltua vahvistaa käsikirjoituksen sisältö muodollisesti ennen kuin oppimateriaaleja aletaan toteuttaa. 

Keskeisintä on siis, että käsikirjoitus sisältää kaikki ne sisällölliset asiat, joita toteutettavassa kurssissa halutaan käsitellä. Tämä auttaa varmistamaan, että kaikki osapuolet ovat samaa mieltä siitä, mitä kurssiin tulee sisältymään.

Käsikirjoituksen hyväksyntä tarkoittaa sitä, että kaikki osapuolet hyväksyvät käsikirjoituksen ennen sen toteuttamista. Tämä auttaa välttämään yllätyksiä ja varmistaa, että kaikki osapuolet ovat samaa mieltä siitä, mitä kurssiin tulee sisältymään. Käsikirjoituksen hyväksyntä on tärkeää, sillä se auttaa varmistamaan, että projekti sujuu suunnitelmien mukaisesti ja että lopputulos vastaa asetettuja tavoitteita.

Oikeat askelmerkit jatkoon

 
Suunnittelu ja käsikirjoittaminen ovat kriittisiä osia oppimateriaalien laatimisessa. Ne auttavat varmistamaan, että lopputulos vastaa asetettuja tavoitteita ja että projekti sujuu suunnitelmien mukaisesti. Ne ovat osa hyvää työnkulkua, laadunhallintaa sekä riskienhallintaa. 

Seuraavissa blogiartikkeleissa syvennymme lisää oppimateriaalien tekniseen toteutukseen ja julkaisemiseen.

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI