Miten parannat vuorovaikutusta harjoitteluohjaajan kanssa?

Kumppaniyrityksen harjoitteluohjaajalla on merkittävä vastuu työssäoppimisjaksojen onnistumiselle ja vaikuttavuudelle. Toisin kuin opettaja, ohjaaja näkee päivittäin miten työssäoppiminen sujuu. Ohjaaja onkin parhaassa asemassa havainnoimaan opiskelijan tarpeita ja etenemistä.

Siksi vastuuopettajan ja harjoitteluohjaajan välinen viestintä on erityisen tärkeää opiskelijalle. Olemme kuitenkin huomanneet asiakkaidemme ajoittain kokeneen viestinnän ohjaajien kanssa haastavaksi. Erityisen vaikeaksi on koettu saada riittävästi palautetta ja tietoa ruohonjuuritasolta.

Miten opettaja voisi parantaa viestintää kumppaniyritysten kanssa ja saada enemmän arvoa ohjaajalta?  Parempi harjoittelun ohjaaminen oppimisalustalla voi antaa paremmat edellytykset viestinnälle ohjaajan kanssa.  

Hyvä viestintä ja realistiset odotukset ovat harjoittelun perusta


Harjoitteluohjaajan aktivoiminen alkaa hyvällä ja kattavalla viestinnällä.
Harjoittelun sisällöstä ja työtavoista kannattaakin alkaa keskustella kattavasti ja avoimesti jo ennen kuin sopimuksia on allekirjoitettu. Keskustelun tulisi olla aktiivista läpi harjoittelun, jotta sekä opettaja että ohjaaja tietävät mitä heiltä odotetaan.

Osapuolten odotukset on hyvä asettaa mahdollisimman aikaisin. Ohjaajalla voi olla rajallisesti aikaa seurata työssäoppimista ja tuottaa opettajalle raportteja. Siksi kannattaakin heti keskustella minkälaista osallistumista oppilaitos edellyttää ja mihin valvoja on valmis. Ohjaukselle asetettujen tavoitteiden tulee olla realistisia ja huomioida myös ohjaajan normaali työtaakka. Näin kenellekään ei tule harjoittelun aikana yllätyksiä.

Viestinnälle kannattaa määrittää selkeät puitteet. Mitä konkreettisemmin työnkulku palautteen antamiseen ja ohjaukseen kyetään asettamaan, sitä helpompaa niiden seuraaminen on. Selkeät pelisäännöt ovat kaikkien etu. Missä muodossa palautetta annetaan, miten usein, mitkä viestivälineet ovat käytössä. Sopikaa käytännöistä yhdessä ja anna ohjaajalle tilaa vaikuttaa työtapoihin. Mitä normaalimpi osa rutiineja oppilaitoksen ja työpaikan välillä viestiminen on, sitä paremmin se tulee myös tehtyä.

Viestinnälle ja palautteelle tulee olla helpot työkalut. Itse palautteen antaminen on hyvä järjestää mahdollisimman helposti ja selkeästi. Mitä enemmän hallinnollista työtä palautteen antaminen aiheuttaa, sitä vähemmän sitä todennäköisesti annetaan. Kun palautteen antamiselle on helpot ja selkeät prosessit, palautetta myös annetaan paremmin. 

Miten Workseed -oppimisympäristö parantaa viestintää harjoitteluohjaajan kanssa


Me Workseedillä uskomme, että
avain parempaan ohjaamiseen on madaltaa ohjaajan kynnystä antaa palautetta. Ohjaajien kalenteri on jo lähtökohtaisesti täynnä. Viimeinen asia, jota he odottavat, on ylimääräinen hallinnollinen työ ja raporttien lähettely.

Siksi Workseed tekee oppilaitoksen ja yrityksen välisestä viestinnästä mahdollisimman vaivatonta jokaiselle osapuolelle. Harjoittelun ohjaamiseen suunniteltu päiväkirja mahdollistaa helpon tavan opiskelijoille dokumentoida oppimistaan, ohjaajalle kommentoida päiväkirjamerkintöjä ja opettajalla seurata harjoittelun etenemistä. 

Esimerkiksi Ammattiopisto Varia hyödyntää Workseed -päiväkirjoja kattavasti käytännön työn dokumentointiin ja harjoittelujen ohjaamiseen. Voit lukea esimerkiksi Ammattiopisto Varian kokemuksista täältä

Tärkeä tapa aktivoida ohjaajaa on tehdä viestinnästä helppoa. Workseed mahdollistaa hyvin nopean palautteenannon vaikka päivittäin. Ohjaaja pääsee helposti käsiksi opiskelijoiden tekemiin raportteihin ilman omaa käyttäjätunnusta millä tahansa laitteella. 

Toinen tärkeä tapa parantaa viestintää on tarjota palautteenannolle selkeät rakenteet. Harjoitteluohjaaja voi hyvin yksinkertaisten monivalintakysymysten ja likert-asteikkojen avulla antaa suoraan yksittäisiin suorituksiin kohdistuvia kommentteja. Myös avoin palaute on helppo kohdistaa yksittäisiin suorituksiin.

Workseed -arviointityökalu, jossa opiskelija, opettaja ja harjoitteluohjaaja antavat palautetta
Kuvankaappaus harjoitteiden palautteesta, jossa on erilliset kentät opiskelijan, opettajan ja harjoitteluohjaajan palautteelle.

Olemmekin havainneet Workseedin päiväkirjojen helppojen työkalujen madaltavan kynnystä antaa palautetta – niin opiskelijoille itselleen kuin harjoitteluohjaajillekin. Voit lukea esimerkiksi ammatillisen opettajan kokemuksia palautteen keräämisestä harjoitteluohjaajilta täältä.

Workseedin kattavat seurantatyökalut auttavat opettajaa myös havaitsemaan milloin palaute on jäänyt antamatta tai oppiminen ei ole edennyt odotetulla tavalla. Opettajan tilannekuva työharjoittelun etenemiseen on merkittävästi parempi, kun opiskelijoiden etenemistä on mahdollista seurata ryhmien ja yksilöiden tasolla. 

Näin opettaja tietää ajoissa, jos työssäoppimisen tai harjoittelun etenemisessä on ongelmia. Opetta voi näissä tapauksissa olla yhteydessä työpaikkaohjaajaan hyvissä ajoin ja selvittää miten ongelmat voi ratkaista ennen kuin ne eskaloituvat. 

 

Miten otat Workseedin käyttöön (matalalla kynnyksellä)


Workseed on kattava oppimisympäristö työelämälähtöiseen oppimiseen. Useat ammattiopistot pohjoismaissa hyödyntävät Workseediä ohjatakseen työssäoppimisen kokonaisuutta vaivattomasti ja parantaakseen viestintää opettajan ja harjoitteluohjaajan kanssa. 

Worksiin harjoittelun ohjaamiseen kehitetyt päiväkirjat on myös mahdollista ottaa käyttöön erillisenä tuotteena. Tällä tavoin vaikka yksittäinen opintoala tai opettaja voi tehostaa harjoittelujen ohjaamista ilman oppilaitoksen laajuista hankintaprosessia. Voit lukea lisää Workseedin oppimispäiväkirjojen hyödyistä täältä.

Voit myös varata tapaamisen asiantuntijoidemme kanssa. Voimme auttaa sinua kartoittamaan miten juuri sinun organisaatiosi voisi hyötyä paremmasta työssäoppimisen hallinnasta ja sitouttaa myös ohjaajia palautteen antamiseen. 

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI