Tekoäly ammatillisten opintojen ohjauksessa

Tekoälybuumi koulutus- ja opetusalalla jatkuu vahvana. Sovelluskohteita on lukuisia, niin oppimateriaalien luonnostelussa, automatisoidussa ohjauksessa tai tutoroinnissa, oppimisen automaattisessa seurannassa tai vaikka opiskelijan tarpeisiin sopeutuvien aktiviteettien laatimisessa. Tekoäly opinto-ohjauksessa on niinikään kiinnostava käyttötapa.

Vaikka tekoälyn käyttö on yleistynyt nopeasti, niin työtapoja sen järjestelmälliseen hyödyntämiseen etsitään vielä monissa organisaatioissa. Käyttöä saattaa rajoittaa osaamisen puute, konkreettiset suunnitelmat hyödyntämisestä, toimitapojen hidas muuttuminen, tai jopa epärealistiset odotukset tekoälyn mahdollisuuksiin. Tekoäly opinto-ohjauksessa ei ole vielä arkea useimmissa oppilaitoksissa. 

Puhtaasti ammatilliseen koulutukseen tai käytännön taitojen oppimiseen suunnattuja tekoälytyökaluja on vaikea löytää. Siksi Workseed kehittääkin tekoälypohjaisia ratkaisuja ammatillisen opetuksen arkisen työn tueksi. 

Millaista arvoa tekoäly opinto-ohjauksessa tuo opettajalle ja opiskelijalle


Opintojen ohjaaminen ja kehittymisen jatkuva arviointi ovat keskeisiä ammatillisen osaamisen kehittymisen elementtejä. Opiskelijan menestys opinnoissa riippuu hyvin suurelta osin palautteen ja vuorovaikutuksen laadusta ja määrästä. Opiskelija hyötyy saadessaan oikea-aikaista, rakentavaa ja arvokasta palautetta osana päivittäistä oppimista. 

Ammatillisessa opetuksessa riittävä ja arvokas palaute on kuitenkin monesti haaste. Opettajalla on usein rajallinen mahdollisuus seurata päivittäistä oppimista, kun oppiminen tapahtuu aidoissa ympäristöissä ja työelämäjaksoilla. Aidosti arvokkaan palautteen laatiminen päivittäin jokaiselle opiskelijalle voi myös viedä merkittävästi aikaa. 

Tekoälyn hyödyntäminen päivittäiseen ohjaamiseen, palautteeseen ja opintojen suunnitteluun voi tuoda merkittävää arvoa sekä opiskelijoille että opettajille. Se voi tehostaa ohjaamisen ja palautteen antamisen työnkulkua sekä opiskelijalle että opettajalle, säästäen aikaa ja parantaen tuloksia.

Tekoäly opinto-ohjauksessa mahdollistaa opiskelijalle reaaliaikaisen ja kattavan palautteen. Opiskelijan ei tarvitse odottaa kunnes opettaja ehtii käydä oppimisympäristön kautta palautettua suunnitelmaa tai raporttia läpi, vaan oppimisympäristö voi antaa alustavaa palautetta välittömästi. Tekoälyn antama alustava palaute voi ohjata opintojen suunnittelua oikeaan suuntaan, tunnistaa ilmeisiä virheitä ja antaa aidosti arvokkaita ohjeita. 

Opettajalle tekoäly opinto-ohjauksessa voi olla merkittävä aikaa säästävä tekijä. Kun opiskelija on saanut harjoitetta tehdessään reaaliaikaista palautetta ja voinut korjata harjoitetta omatoimisesti, opettajan saamat harjoitteet ovat todennäköisemmin laadultaan parempia. Opettaja voi vastaavasti antaa itse arvokkaampaa palautetta ja säästää myös omaa työaikaansa. 

Tekoäly ei korvaa opettajaa palautteen antajana tai ohjaajana. Se voi kuitenkin merkittävästi parantaa viestinnän ja ohjaamisen työnkulkua, antaa opiskelijalle reaaliaikaista tukea ja säästää opettajan työaikaa. 

Tekoäly henkilökohtaisten osaamistavoitteiden suunnittelussa


Workseed -oppimisympäristö tukee nyt
tekoälyavusteista pikapalautetta, kun opiskelija laatii harjoittelujaksolleen henkilökohtaisia osaamistavoitteita. 

Ominaisuus neuvoo opiskelijoita henkilökohtaisten tavoitteiden muotoilussa. Tavoitteiden tulee peilautua opintosuunnitelman kompetenssivaatimuksiin, mihin usein etenkin uudet opiskelijat tarvitsevat tukea. Opiskelija saa konkreettisia parannusehdotuksia Workseedistä heti, minkä avulla opiskelijat voivat toimia itsenäisemmin kuin aiemmin. Tekoäly huomioi eri kompetenssialueet ja ohjaa opiskelijaa jos esimerkiksi tavoite on liian yleisellä tasolla tai se ei liity vaadittuun kompetenssiin. 

Palaute kannustaa opiskelijaa pohtimaan tavoitettaan eri näkökulmista ja on luonteeltaan  kannustavaa. Tekoäly ei vain tunnista avainsanoja tai anna standardisoitua palautetta, vaan se personoi antamansa palautteen opiskelijakohtaisesti. 

Automatisoitu pikapalaute nopeuttaa merkittävästi työnkulkua, koska tavoitteet valmistuvat nopeammin ja laadultaan valmiimpana opettajan ja harjoitteluohjaajan hyväksyttäväksi. Pilottiprojektin perusteella arvioimme, että tutkinnosta riippuen ominaisuuden avulla harjoittelua ohjaava opettaja säästää työaikaa 30-60 min opiskelijaa kohti harjoittelujakson alkaessa.

Automatisoituun pikapalautteeseen, kuten yleisesti kaikkiin muihin tekoälymallien tuottamiin tietoihin, tulee suhtautua krittiisesti. Sen vuoksi opiskelijalla on täysi oikeus olla käyttämättä ominaisuutta tai noudattamatta saamiaan palautteita. Pikapalaute ei korvaa opettajan palautetta, vaan tukee ohjaamisen prosessia.

Tekoälyavusteinen pikapalaute harjoittelun suunnitteluun - tekoäly opinto-ohjauksessa

Pikapalaute muotoillaan dynaamisesti ja kannustavasti. Palaute ohjaa opiskelijaa muotoilemaan laadullisesti hyvän tavoitteen SMART-kriteerien mukaisesti (selkeä, mitattavissa, aikaan sidottu, realistinen ja tarpeellinen). 

Tekoälyavusteinen pikapalaute harjoittelun suunnitteluun - tekoäly opinto-ohjauksessa

Alusta huomioi  palautteessa  opintosuunnitelman kompetenssivaatimukset, jotka usein perustuvat kansallisesti tai EU-tasolla sovittuihin kompetensseihin. Alusta ehdottaa, miten tavoitetta voisi laadullisesti parantaa. 

Tekoälyavusteinen pikapalaute harjoittelun suunnitteluun - tekoäly opinto-ohjauksessa

Pikapalautteen pilotti Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulussa


Tekoälyavusteinen pikapalaute lanseerattiin kesällä ja sitä on pilotoitu yhteistyössä Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun XAMKin hoitotyön koulutuksissa ja harjoittelun suunnittelussa. 

Ensimmäinen käytännön pilottiprojekti jossa tekoäly opinto-ohjauksessa oli keskiössä toteutettiin pienelle osallistujaryhmälle. Pilotin jälkeen toteutettu kyselytutkimus oli suppeasta otoksesta huolimatta lupaava. Avoimessa palautteessa avustajaa kuvailtiin positiiviseksi yllätykseksi, joka auttoi kätevästi tavoitteiden laatimista. 

Pikapalaute oli tosi mukava yllätys ja auttoi kätevästi tavoitteiden teossa.

Kyselyyn vastanneiden selkeä enemmistö piti tekoälyavusteista pikapalautetta jonkin verran tai erittäin hyödyllisenä. Selkeä enemmistö myös piti palautetta laadultaan hyvänä ja käyttäisi työkalua myös jatkossa, jos siihen tarjoutuisi tilaisuus. 

Tutustu Workseed -oppimisympäristön potentiaaliin

 

Workseed on ammatillisen koulutuksen tarpeisiin laadittu oppimisympäristö, joka mahdollistaa paremman opiskelijoiden ohjaamisen, viestinnän ja palautteenannon osaamisperusteisessa koulutuksessa. 

Harjoittelun tavoitteiden pikapalaute on alustan ensimmäinen tekoälyavusteinen ominaisuus. Tekoäly opinto-ohjauksessa tukee Workseedin tärkeimpiä tehtäviä: mahdollistaa laadukkaampi työssäoppimisen ohjaaminen ja säästää opettajan aikaa. 

Tuotekehityksemme tekee jatkuvaa yhteistyötä käyttäjiemme kanssa uusie ominaisuuksien kartoittamiseksi ja kehittämiseksi. Tulemme julkaisemaan lisätietoa tulevista tekoälyominaisuuksista sitä mukaa, kun ne tulevat käyttäjien kokeiltaviksi.

Mikäli haluat lukea lisää oppimisympäristön potentiaalista tukea ohjaamista, voit lukea lisää työelämäjaksojen ohjaamisesta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa täällä tai työharjoittelujen hallinnasta korkeakoulutuksessa täällä. 

Mikäli haluat kartoittaa miten tekoäly opinto-ohjauksessa Workseed -oppimisympäristössä voi tehostaa ohjaamista juuri sinun oppilaitoksessasi, voit varata demon asiantuntijoidemme kanssa täällä. Jos taas suunnittelet uuden ympäristön hankintaa, voit myös tutustua vinkkeihimme oppimisympäristön ostajalle blogissamme. 

Tekoäly opinto-ohjauksessa työssäoppimisjaksojen suunnittelussa Workseed -oppimisympäristössä

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI