Työelämälähtöinen koulutus on kaikessa AMK-koulutuksessa tärkeää, mikä edellyttää oppilaitoksilta sopeutumista. Sosiaali- ja terveysalalla työelämälähtöisyys on erityisessä asemassa, koska työssäoppimista on paljon – joissakin tutkinnoissa yli kolmannes kaikista opinnoista. Lisäksi sote-alan harjoittelu on tarkkaan säädeltyä EU:n tasolla.
Siksi sosiaali- ja terveysalojen harjoitteluiden hallinta voikin aiheuttaa erityistä päänvaivaa. Korkeakoulujen käyttämät oppimisympäristöt eivät välttämättä tarjoa optimaalisia työkaluja työelämäjaksojen seurantaan ja hallintaan.
Workseed on työelämälähtöisen koulutuksen oppimisalusta, joka voi auttaa kehittämään ohjauksen työnkulkua sekä työssäoppimisen raportointia. Esimerkiksi Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamk on kehittänyt sote-alan koulutusta Workseed -oppimisalustalla jo vuosia.
Työkalut hallintoon ja seurantaan puuttuivat
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu – Xamk on hyödyntänyt Workseed -oppimisympäristöä työssäoppimisen hallintaan ja ohjaamiseen vuodesta 2017. Alusta on käytössä laajasti lukuisissa koulutusohjelmissa, kuten sairaanhoitaja, sosionomi, ensihoitaja, fysioterapia, geronomi, ja niin edelleen.
Workseed on tukenut paitsi työssäoppimisen hallinnointia ja ohjaamista useassa sote-alan koulutuksessa, mutta myös auttanut yhtenäistämään ohjaamisen prosesseja eri kampusten välillä. Alusta on käytössä neljällä eri kampuksella.
Kun Xamk alkoi kehittää ohjaamista, uutta oppimisympäristöä hankittaessa priorisoitiin kolme kehitysaluetta:
Hallinnollisen työn tehostaminen. Tärkeä tavoite hankinnalle oli löytää kattava ratkaisu sote-alan harjoittelujen ja työssäoppimisen kokonaisuuden hallinnalle. Hallinnollista työtä oli merkittävästi, mikä kuormitti henkilökuntaa ja nosti inhimillisten virheiden riskiä. Vaivaa aiheuttivat lukuiset tehtävät aina harjoittelusopimusten allekirjoittamisesta ja väliarvioinneista opiskelijoiden palautteen keräämiseen ja työssäoppimisjaksojen hyväksyntään.
Etenkin sote-alan harjoittelun aikana tehtyjen työnäytteiden raportointi ja arviointi koettiin erittäin tehottomana. Oli vaikea kerätä objektiivista ja läpinäkyvää perustaa arvioinnille. Myös arviointien GDPR-yhdenmukaisuutta pidettiin riittämättömänä. Lisäksi sosiaali- ja terveysalalla työaikakirjanpito on erittäin tärkeää alan rahoitusmallin ja säätelyn takia.
Opiskelijoiden kannustaminen itsearviointiin. Haluttiin löytää ratkaisu, jolla motivoitaisiin opiskelijoita aktiivisuuteen ja oman osaamisen laajempaan arviointiin. Alan opiskelijoilta vaaditaan huomattavan itsenäistä työotetta. Opettajat kokivat, että paljon osaamista jäi tunnistamatta ja hyödyntämättä matalan raportointitason takia.
Samaan aikaan opiskelijat tunsivat herkästi olevansa yksin opintojensa kanssa. Tuen tarvetta oli vaikea tunnistaa ja palautetta oli haastava antaa, kun opiskelijat olivat työelämäjaksoilla. Siksi haluttiin käyttöön helppo ratkaisu palautteen antamiseen. Näin haluttiin madaltaa kynnystä arvioida omaa osaamista ja parantaa opiskelumotivaatiota.
Laadukkaammat seurannan työkalut. Koska suuri osa sote-alan harjoitteluissa tehdystä työstä tapahtui oppilaitoksen ulkopuolella, tarvittiin opettajille paremmat työkalut seurata niiden etenemistä. Tarvittiin selkeämpi ja helppokäyttöisempi alusta, jossa oppimistavoitteet on selkeästi määriteltävissä ja seurattavissa, niin opettajille kuin opiskelijoille itselleenkin.
Workseedillä kehitettiin selkeä ja toimiva prosessi sote-alan harjoitteluun
Workseed oli keskeinen tekijä paremman ohjaamisen prosessin kehittämiselle. Se hyödyttää työssäoppimisen hallintaa ainakin seuraavasti:
Hallinnon kokonaisuus selkeytyi. Xamk:in sote-alan harjoitteluissa käytetään Workseed -alustaa laajasti koko työssäoppimisen prosessin hallintaan. Kaikki tehtävät kyettiin keskittämään yhdelle alustalle: sopimusten hyväksyminen ja arkistointi, opiskelijoiden tavoitteiden ja tehtävien hallinta, opiskelijoiden seuranta ja työnäytteiden arviointi. Hallinnollisen työn määrää kyettiin vähentämään merkittävästi. Alusta myös siirtää tiedot automaattisesti järjestelmien välillä, mikä vähentää käsin tehtävää työtä.
“Koko työssäoppimisen hallinta muuttui selkeästi helpommaksi Workseed -alustalla.”
Tavoitteiden määrittely selkeytyi. Työssäoppimisen katsottiin olleen alustaa käyttäen tavoitteellisempaa ja toimivampaa. Opintojen sisältö ja osaamistavoitteet määritellään ensin alustalle. Opiskelijoille määritetään henkilökohtaiset alan opintosuunnitelman mukaiset opintopolut, jotka jaetaan opintojaksoihin. Selkeät opintopolut ja arviointikohteet ovat myös lisänneet opiskelijoiden motivaatiota parempaan itsearviointiin ja palautteenantoon. Lisäksi työjaksojen arviointi koettiin helpommaksi ja läpinäkyvämmäksi opettajille.
“Työssä oppimisesta tehtiin alustalla tavoitteellisempaa.”
Parempi näkyvyys opintojen etenemiseen. Alustaa käytetään myös opintojen etenemisen ja hankitun osaamisen seurantaan, paitsi yksittäisten opiskelijoiden kohdalla, myös ryhmätasolla. Graafisen käyttöliittymän kautta opettajat pysyvät perillä koko ryhmänsä edistymisestä ja saivat arvokasta laadullista tietoa myös yksittäisistä harjoittelukokemuksista. Xamk pystyy nyt ylläpitämään parempaa tilannekuvaa ja arvioimaan opetuksen vaikutusta ja tehokkuutta.
Nopea käyttöönotto. Kynnystä Workseed -alustan käytön aloittamiseen pidettiin odotettua pienempänä. Alustaa pidettiin helppokäyttöisenä ja käyttäjäystävällisenä. Odotetut ja pelätyt käyttöönoton sudenkuopat kyettiin välttämään toimittajan tuella alusta alkaen.
“Workseed -oppimisalusta oli meille paras uudistus pitkään aikaan. Alku meni yllättävän kivuttomasti.”
Työaikaseuranta helpottui. Opiskelijoiden seurannan lisäksi Xamk hyödyntää Workseed -alustaa työaikojen ja työpaikkaohjauksen toteutumisen seuraamiseen. Toteutuneita työssäoppimisjaksoja ja niiden kestoa pystytään raportoimaan entistä helpommin ja läpinäkyvämmin. Toimivaa työaikaseurantaa pidettiin yhtenä arvokkaimmista ominaisuuksista juuri sosiaali- ja terveysalalla.
Workseedin työkalut on laadittu parempaan työssäoppimisen hallintaan
Workseed on kattava oppimisalusta, joka on validoitu laajasti sote-alan harjoittelujen tarpeisiin. Se tekee erityisesti työssäoppimisen hallinnasta erityisen helppoa, vähentäen hallinnollista työtä ja selkeyttäen työssäoppimisen dokumentointia, raportointia ja arviointia.
Workseed mahdollistaa oppimisen läpinäkyvän dokumentoinnin, selkeän ja helpon palautteen antamisen, sekä paremman ohjauksen. Alustan kattavat työkalut, kuten oppimispaikkarekisteri ja nopea työaikaraportointi sopivat erityisen hyvin sote-alan tarpeisiin. Workseed on myös helposti integroitavissa opiskelijanhallintajärjestelmään, kuten Peppiin.
Mikäli haluat tietää lisää Workseedin käytön hyödyistä omassa oppilaitoksessasi, voit varata tuote-esittelyn asiantuntijoidemme kanssa täällä. Autamme mielellämme kartoittamaan palvelutarpeesi ja suosittelemme juuri sinun organisaatiollesi sopivan kokonaisratkaisun hallinnon selkeyttämiseen.
Mikäli haluat lukea lisää oppimisympäristöjen vertailusta käyttäjän tarpeisiin perustuen, voit lukea suositun artikkelimme 10 kriteeriä oppimisympäristön hankintaan täältä.