Visma Solutions Oy hyödyntää Workseed-oppimisympäristöä taloushallinto-ohjelmistojen käyttöönoton tukemiseen ja taloushallinnon asiantuntijoiden kouluttamiseen.
Tässä artikkelissa kerromme, miten Visma Solutions Oy hyödyntää Workseedin työkaluja omassa liiketoiminnassaan.
Oppiminen on kehittynyt yksilökeskeisistä verkkokursseista kohti yhteistyötä. Sosiaalinen oppiminen tukee osaamisen kehittymistä ja ohjelmistojen käyttöönottoa.
Kattava koulutusportaali taloushallinnon ammattilaisille
Visma Solutions Oy otti Workseed-oppimisympäristön käyttöön vuonna 2023. Sen myötä yhtiö on rakentanut kattavan Opi-koulutusportaalin tilitoimistoille ja taloushallinnon asiantuntijoille.
Koulutukset tukevat muun muassa seuraavien ohjelmistojen käyttöä ja osaamisen kehittämistä:
- Netvisor
- Fivaldi
- Netvisor KYC
Oppimisympäristön avulla Visma Solutions Oy vastaa myös ammatillisen substanssiosaamisen kehittämiseen esimerkiksi lainsäädännön muuttuessa.
Tällä hetkellä Workseedia hyödynnetään erityisesti:
- monipuolisen verkkokoulutuskirjaston toteutuksessa
- kirjanpitäjien ja palkanlaskijoiden osaamisen sertifioinnissa
- ohjelmistojen käyttöönottovaiheen ohjauksessa ja sosiaalisessa oppimisessa
Verkkokoulutuksista sertifiointeihin
Oppimisympäristön alkuvaiheen tavoitteena oli tarjota laadukkaita verkkokoulutuksia ja lisätä kirjanpitäjien ammattitaitoa yhteistyössä Taloushallintoliiton kanssa toteutetuissa koulutuksissa.
Hyvän käyttäjäpalautteen kannustamana Visma Solutions Oy ja Taloushallintoliitto lisäävät ja syventävät yhteistyötä. Kokonaan uutena ohjelmistotalolle Visma Solutions Oy toteuttaa Kirjanpitäjästä palkkaosaajaksi -koulutuksen, jossa henkilöt opiskelevat Netvisorin käyttöä ja samanaikaisesti saavat uutta substanssiosaamista Taloushallintoliitosta. Oppiminen tuodaan näkyväksi tehtävillä Opi-Netvisor oppimisympäristössä. Osa tehtävien tarkastuksista suoritetaan automaattisesti.
Itsenäisesti suoritettavat verkkokurssit ovat tehokas tapa tukea erityisesti uusia käyttäjiä. Haasteena on kuitenkin usein se, että saavutettu osaaminen ei tule näkyväksi. Tähän Visma Solutions Oy vastasi tuomalla mukaan sertifioinnit.
Sertifiointi osoittaa, että käyttäjä hallitsee ohjelmiston ajantasaiset ominaisuudet ja tuo samalla konkreettista kilpailuetua työmarkkinoilla.
Netvisor-sertifiointeja on kaksi: kirjanpito ja palkanlaskenta. Molemmat koostuvat useista osa-sertifioinneista. Kun kaikki osa-alueet on suoritettu, käyttäjä saa virallisen sertifikaatin eli diplomin. Diplomin voi jakaa suoraan Workseedistä LinkedIn-profiiliin – tai halutessaan tulostaa vaikkapa toimiston seinälle.

Sosiaalinen oppiminen tukemaan Netvisorin käyttöönottoa
Taloushallinto-ohjelmiston käyttöönotto vaatii sujuvaa yhteistyötä asiakkaan ja toimittajan välillä. Arjen kiireet, epäselvät vastuut ja puutteellisesti määritellyt prosessit aiheuttavat kuitenkin usein viivettä uuden ohjelmiston jalkauttamiseen. Lisäksi käyttöönottovaiheen potentiaali oppimisen näkökulmasta jää monesti hyödyntämättä.
Visma Solutions Oy:n tuorein kehitysaskel Workseedin käytössä on sosiaalisen oppimisen tuominen osaksi Netvisorin käyttöönottovaihetta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyttöönottoon osallistuvat asiakkaan henkilöt dokumentoivat etenemistä yhdessä Workseed-oppimisympäristöön.
Netvisor-asiantuntija seuraa käyttöönottoa reaaliaikaisesti ja tukee prosessia suoraan alustalla esimerkiksi kommenteilla, vinkeillä ja ohjeistuksilla.
Sosiaalinen oppiminen mahdollistuu Workseedin tiimityöskentelyominaisuuden avulla. Se tuo Visma Solutions Oy:lle merkittäviä hyötyjä:
- Netvisor-asiantuntija on vuorovaikutuksessa asiakkaan koko käyttöönottotiimin kanssa yksittäisen käyttäjän sijaan.
- Ohjeistus tavoittaa useamman henkilön samanaikaisesti ja juurtuu paremmin arkeen.
- Asiakkaan puolella vastuu ei kasaudu yhdelle henkilölle, vaan koko käyttöönottotiimi näkee reaaliaikaisen tilannekuvan ja voi viestiä keskenään suoraan alustalla.
Joustava alusta ja sitoutunut kumppani
Sosiaalisen oppimisen käyttötapausta on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Visma Solution Oy:n ja Workseed Oy:n välillä. Onnistumisen taustalla ovat olleet erityisesti sujuva yhteistyö ja matala kynnys viestintään.
Yhteistyö Workseedin tuotekehityksen ja teknisten asiantuntijoiden kanssa on koettu keskeiseksi menestystekijäksi. Roolit ja viestintäkanavat olivat selkeitä, ja niin ongelmiin, tukipyyntöihin kuin kehitysehdotuksiinkin reagoitiin nopeasti. Erityisesti häiriötilanteissa nopeat reaktioajat ehkäisivät haasteiden eskaloitumista.
“Alustan pääkäyttäjien koulutus toteutettiin meidän ehdoilla, ja alkuvaiheen haasteisiin reagoitiin aina tarvittaessa ja hyvin nopeasti.”
Marko Heininen, Learning Community Manager
Workseedin tiimissä yhdistyvät tekninen ja pedagoginen asiantuntemus. Projektissa ei toimitettu pelkästään teknistä ratkaisua, vaan kehitettiin kokonaisvaltaisesti myös pedagogista mallia, koulutettiin asiakkaan kouluttajia ja tuotettiin uusia koulutusmateriaaleja yhteistyössä.
Mikäli pohdit osaamisen kehittämisen uudistamista omassa organisaatiossasi, tutustu myös suosittuun Ostajan oppaaseemme, joka auttaa tekemään oikeita valintoja oppimisratkaisujen hankinnassa. Oppaan voit ladata maksutta.
Mikäli haluat nähdä miten Workseed voi toimia juuri sinun organisaatiossasi, voit varata henkilökohtaisen tuote-esittelyn asiantuntijoidemme kanssa.









